Rabu, 30 Julai 2014

Ramadhan dan Raya Tahun ini

Raya tahun ni x seperti tahun lepas, sibuk membeli baju-baju, kasut, semua bgailah tapi tahun ni aku cuba belajar berjimat, pakai yang mana masih elok, guna yang mana boleh guna. Membeli jubah sehelai pon dah cukup untuk solat raya.

Sedih jugak Ramadhan tahun ni dah berlalu pergi, awal ramadhan dah start berniaga, malam menjadi bilal. Agak memenatkan bila usia macam ni dah kena bersusah payah. tapi aku sikit tak kisah sebabnya aku punya 4 alasan sebab untuk aku bekerja. 1. aku mencari pengalaman baru 2. aku juga memerlukan duit. 3. aku bukan orang senang yang boleh mintak apa yang aku nak dari mak ayah 4. aku dah biasa hidup susah dan aku tak kisah untuk susah sebab aku tahu disebalik kesusahan ada kesenangan.

pengalaman bekerja menjual bahulu di bazar, mengedar risalah dari rumah ke rumah, katering, kerja bersama pekerja asing di kilang kopi, mesin rumput, bekerja di restoran, ambil upah buat banner, jual ayam dan ikan bakar di bazar, jual minyak wangi dan lain-lain lagi yang aku x ingat tu amat berharga. Apa yang aku nak aku akan berusaha untuk aku dapatkan. 


 selpiaq bersama kezen si comel bambam hari raya pertama
hidup perlu diteruskan, rezeki perlu dicari, jodoh. opss.. kena diusahakan. haha
walaupun takdir dah tertulis tetapi kadang2 juga berlaku atas usaha dan ikhtiar kita. senyum dan teruskan tersenyum. :) salam alaik

Jumaat, 3 Januari 2014

Hijrah. Hijrah. Hijrah.





bercerita mengenai hijrah, tak banyak yang aku dapat sampaikan. sekarang sikit demi sedikit aku mahu lakukan perubahan . aku bukan seorang yang sempurna. aku hamba yang faqir, yang  tak ada apa-apa. kini aku sedar, tujuan aku hidup kini sudah aku abaikan. banyak impian aku tanam, tapi belum semunya terlaksana.

menghafal al-quran
doakan aku untuk mudah menghafal, faham dan mengamalkan ayat-ayat al-quran. aku teringat sabda nabi bahawa anak-anak yang menghafaz al-quran akan menjadi pemberi syafaat kepada ibu-bapanya.

aku sedar ya Allah jihad menuntut ilmu juga sukar ya Allah. oleh itu permudahkanlah urusanku dan tetapkanlah hatiku. amin

jodoh
aku tahu jodoh urusan Allah. aku akan berusaha bila sampai waktunya.

liku-liku perjalanan di negeri orang menguji semangatku. moga Allah membantuku.


#aku bukan anak yang baik tetapi aku akan berusaha menjadi anak yang  baik dan soleh.


Sabtu, 7 September 2013

Pengajian Bermula



Alhamdulillah.. hampir 2 bulan menyepi dari pengajian yang formal, kini ana kembali bergelar pelajar atau lebih tepat sebagai mahasiswa di sebuah universiti. Macam-macam yang ana ingin kongsikan tapi rasa masa nak taip ni tak cukup pulak. kt library tengah tunggu kelas sekarang. haha.. oke .

Apa yang ana harapkan ketika dapat masuk ke sini tidak menjadi kenyataan. Ana rindukan bi'ah ISLAMIK tapi di sini lebih kepada sosial atau sikular. okelah xnak ulas panjang. korang tahukan kalau pengajian Islam itu bercampur dengan pelbagai kos-kos yang lain.

Apapun ana tetap bersyukur dapat masuk ke sini. tapi harapan nak melanjutkan ke Mesir masih ada dan semakin memuncak ketika datang ke sini. Ramai juga kat sini yang ana jumpa nak ke Mesir tetapi macam ana, menangguh pengajian ke Mesir. Alhamdulillah ler dapat juga unisza ni.. :) :)